Senaste Inlägg

Känn pulsen slå

Har precis läst ut Berny Pålsson´s "Känn pulsen slå"
Läste för ett bra tag sedan hennes första bok "Vingklippt Ängel" och jag måste säga det att jag har aldrig blivit så tagen av böcker förut som med dom här två det går liksom inte att lägga dom ifrån sig!
hennes sätt att skriva är så avslöjande och realistiskt och hjärtslitande
På sättet hon formulerar sig tar dig med häpnad, boken grabbar verkligen tag i dig och och förflyttar dig till hennes värld, uppriktigt sagt så känns det precis som att du sitter i närheten av henne och ser allt hända.
Läs böckerna!

Du dras rakt in i den nakna sanningen i en kamp för att bli kvitt sitt missbruk och sin psykiska sjukdom hon kastas mellan olika instanser och man får uppfattningen om att vården inte vill ha med dom sjuka att göra
man kan se den sköra människan bli behandlad på ett sätt som inte borde förekomma över huvudtaget, det är nästan snudd på "misshandel" av den svenska vården, när en människa vill ha hjälp och försöker gång på gång att få hjälp men saker tar sådan innerlig tid, det lovas plats på vårdhem men sedan är hon för sjuk för att vara där och skickas hem i väntan på att soc ska hitta något, tiden går och går

Att få se styrkan i Berny som växer ju längre hon är på Avd 110 är rent ut sagt makalös, hennes inre ilska växer då dom gång på gång försöker få henne utskriven, hennes möte med K på kontoren kommer sitta etsat fast inom mig, där hon verkligen stod upp för sig själv och sina rättigheter...hon vägrar lämna då hon med all rätt anser att hon har lika stor rätt att vara där som någon annan och vill dom ha henne utskriven så fick dom bära ut henne!
att hon själv tog tag i sina inre problem, slutar att ta mediciner och gör allt för att hålla sig ifrån återfall isolerar sig tillsammans med sin make och katter i deras lägenhet för att hålla den glöd och nya kärleken till livet, vid liv


Berny, jag är oerhört imponerad och tagen av styrkan som har växt fram ur dig under "känn pulsen slå" och jag hoppas verkligen att du får fortsätta leva ett friskare liv, det är du värd efter din hårda kamp mot systemet, mot droger och psyk.sjukdom!
Lyssna inte på vad folk tycker och tänker om dig, du är unik och att vara unik är väldigt vackert, det behövs unika människor i en värld där alla strävar efter att får vara lika, enkelspåriga och tråkiga!


Jag ska citera ur boken:
I ren protest tänker jag rida ut abstinensen
I ren protest tänker jag överleva
I ren protest möter jag djävulens blick och i ren protest tänker jag inte sluta som en tragedi

3 Kommentarer

Postat av: Frida den 2008-08-07 @ 21:14:03
http://fridz.blogg.se/

haha, har du hittat bloggträsket också? :P

Postat av: ekdahl den 2008-08-09 @ 15:27:44

Tack Malin det var precis dessa böcker jag letade efter men kom inte ihåg vad böckerna hette...// camilla Ekdahl

Postat av: Micke den 2008-08-17 @ 21:54:17
http://beckfjall1.blogg.se/

Den måste jag läsa!!

Ha de gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback